Izbira kadra - kompozicija

Z nekaj osnovami kompozicije, lahko izberemo kader za bolj všečno fotografijo. Izkoristimo možnost, ki se nam ponuja sama od sebe. Le videti jo moramo!


5. Diagonala pogleda (globina)

lofoten norway lofoti norveška

Hitri FotoNAMIG

Na zgornji fotografiji je klasičen popotniški posnetek iz prekrasnih Lofotov. Ko smo navdušeni nad pokrajino, stopimo iz avta in "škljoc". Vidimo zanimiv barvit motiv, postavimo se direktno na glavne zanimive dele motiva, celo pomislimo na "zlati rez" in tako postavimo v kader hiški in goro. Vendar po pogledu na fotografijo, le ta ni tako zanimiva kot smo vse skupaj videli ob fotografiranju. Fotografija je samo dvodimenzionalna preslikava trodimenzionalnega motiva. In prav v tej tretji dimenziji globini, je velika razlika med motivom in pogledom na fotografijo. Pri spodnji fotografiji sem upošteval, da nam zgornja fotografija ne prikaže globine v zadostni meri. Zato se velikokrat poslužujemo manjših trikov. Večjega prednjega plana in naprej pogled na manjše ozadje, ali izkoristimo moč diagonale. Ta je lahko navidezna ali izrisana z določenim detajlom, svetlobo na fotografiji.

lofoten norway lofoti norveška

Izkoristil sem detajl pokošene poti. Pot sama nas že zapelje v globino. Vendar je še zapeljana ob hišicah, ki najdlje zadržita pogled in s pomočjo poti nas počasi potegne v zgornji levi rob fotografije. Desni hišici imata močan barvni kontrast na preostali zeleni, modri del motiva. Obenem sta lepo postavljeni v zlati rez, gore so manjše in v širšem zajemu. Samo nekaj korakov naredimo in imamo drugačen pogled na motiv. Predvsem pa imamo barvno (rdeča, - zelena, modra), zarisano (pot v travi) in svetlobno diagonalo (temno-svetlo nebo), ki nas lepo popeljejo od prednjega do zadnjega dela zanimivega motiva. Predvsem pa imamo v zadostni meri prikazano navidezno tretjo dimenzijo, t.j. globino.


4. Izrez fotografije

lofoten norway lofoti norveška

Hitri FotoNAMIG

Lofoti na norveškem nam nudijo enkratne motive. Svetloba je močna, kontrastna, veliko je odbite modre svetlobe od čistega neba. Kamera nam zajame motiv v celoti tipala. Formati tipala so 4:3 ali 3:2. In zato velikokrat zajamemo preveč. S tem ima fotografija preveč elementov, ki lahko premočno prevzemajo pogled iz enega dela motiva na drugega. Predvsem v spodnjem delu motiva je premočan vpliv prednjega dela (skale).

lofoten norway lofoti norveška

Spoznajte možnost, da danes nismo več vezani na klasične formate fotografij, kot včasih na papirju (10x15cm). Prilagodite se sodobnim tehnikam in že samo z izrezom, ki ga naredite z enim izmed programov za obdelavo slike, lahko bolje osredotočite pogled gledalca na pomembni del motiva.


3. Navidezni okvir za boljšo razpoznavnost

Hitri FotoNAMIG

Včasih se ustavimo in želimo ujeti naš trenutni motiv. Očitno nas pritegne lokacija, spomini, lep trenutek. Vendar za boljšo fotografijo je treba izkorititi vse možnosti. Eno je "škljoc", drugo posnetek za vpogled tudi drugim. V tem primeru sem fotografiral mesto Rovinj. Na zgornji fotografiji ga spozna samo tisti, ki ga je že obiskal in pozna lokacijo glavnega dela mesta, cerkev na vrhu hribčka v sredini starega mestnega jedra. Pokrajino fotografiramo v širokem kotu in vedno želimo prikazati tudi globino. Toda na levi sliki je mesto zgolj nek manjši dodatek nebu, morju, jadrnicam. Torej na mestu sploh ni poudarka. Na desnem posnetku sem za večjo razpoznavnost in poudarek na glavni del mesta Rovinj dodal še naravni okvir. V spodnjem delu sem dodal prednji del obale. Z njo ustvaril prednji del motiva in večji poudarek v globino. Z vejami dreves na obali (okvirjem) pa zaprl odhod pogleda navzven, torej dodal večji poudarek na sam center slike. Zdaj se veliko bolj osredotočimo na fotografov želeni cilj pogleda.

Hitri FotoNAMIG

V pokrajinski fotografiji izkoriščamo široki kot zajema. Vendar fotografija mora imeti nek glavni poudarek. Zgornja fotografija ga nima. Saj se med seboj močno tepeta tako pokrajina kot čoln na vodi.

Že zapisano, pokrajino fotografiramo v širokem kotu, z dodanimi detajli, linijami, s prikazano globino pa ustvarjamo cilj pogleda na sliki. V tem primeru predni plan dodaja obala in linije palic, vrvi, ki tudi zaprejo pogled izven slike na obeh straneh. S polarizacijskim filtrom je ustvarjeno temnjše nebo, ki tudi zapre pogled na zgornjem delu. Z navideznim okvirjem sem dodal k celotni sliki pokrajine pot k cilju in predvsem večjo umirjenost pogleda.


2. Poudarimo globino in osebe

Hitri FotoNAMIG

Zanimive, drugačne lokacije vlečejo poglede že same po sebi. Vendar fotografiji zanimive pokrajine in določenim pomembnim delom na njej lahko dodamo še več. Motiv peščin ob jutranji svetlobi sam vabi k proženju prožilca. Vendar kot vedno je vsak trenutek unikat nekega dejanja, dogodka. Ob izbiri pravega trenutka zajema slike in kadra, lahko dobimo za gledalca bolj všečen pogled na naš doživeti motiv. V primerjavi fotografij lahko opazimo, da levi manjka nakazane globine in, da so osebe skrite v sredini peščin in v centru slike. Fotografija je sicer lepo deljena na večkrat želene tretjine. Vendar spodnja tretjina ne izraža prednjega plana, centralni del močno prevladuje, zgornja tretjina z nebom pa tudi premalo nakazuje oddaljenost. Tako spodnjega in zgornjega dela motiva niti ne potrebujemo. Osebe so povsem v temnem delu centra slike slabo opazne, oziroma pomešane med drugimi neživimi detajli. Fotograf prevečkrat postavi njemu glavni del motiva v center in proži. Če je le možno se naredi več fotografij z različnimi kadri, iz različnh stojnih točk in se tudi počaka, da premikajoči del motiva pride na bolj zanimiv, viden del izbranega motiva. Na desni sliki, posneti kakšno minuto kasneje, nam spodnja senca in temnejši del celote doda prednji plan (FotoNamig / Pokrajina - trije plani), v centralnem delu slike svojo noto doda močna senca v globini sipine, na vrhu so na zgornji tretjini majhne osebe (FotoNamig / Minimalizem). Osebe na tej fotografiji niso pomembne, so pa dodaten zanimiv element v fotografiji (FotoNamig / Pokrajina in ljudje). Fotografija v tem kadru pridobi na ustvarjanju tretje dimenzije globine in na sami predstavitvi osvojene peščine in oseb, ki so bolj razpoznavne in odaljene na vrhu sipin.


1. Glavni del motiva